En egen stemme

Sara Margrethe Oskal Foto: Torill Olsen
Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail

– Det som er aller viktigst er at vi får fortalt våre historier, at vi når ut med dem til verden. Jeg syns at de utenfra har fortalt nok om oss. Jeg er fullstendig klar over at det finnes alltid publikummere som ønsker høre sensasjonspregede historier, beskrivelser som passer til de kjente stereotypiske bildene av oss nordpå. Av samer. Men heldigvis ser det ut til at dette er i endring.

Det sier Sara Margrethe Oskal, en kjent samisk forfatter, dramatiker og skuespiller fra Kautokeino. Hun er travelt opptatt med å skrive manus og regissere teater og film, og er akkurat kommet fra sin siste teaterforestilling som hadde premiere under Markomeannu-festivalen.

– Vi har modernisert tradisjonelle dyrehistorier og tatt i bruk nye fortellerteknikker som tiltaler barn og unge, nemlig rap. Og mye rytmer! Forestillinga ble en suksess, barn er nemlig de mest reale publikummerne! Med på laget hadde jeg skuespiller og joiker Inga Marja Sarre, rap artist og debuterende skuespiller Ailu Valle samt musiker Kenneth Ekornes.

Sápmi ut i verden

Sara Margrethe Oskal er opptatt av å fremme samisk kultur ut i verden. I mai ledet hun 13 samiske scenekunstnere til New York for å vise det amerikanske publikum det kreative mangfoldet i Sápmi.
Amerikanerne fikk en helaften med scenekunst, joik, film, dikt, visuell kunst og mye mer. Det var Den samiske teaterforeningen Sami Theater Searvi og Scandinavian House som samarbeidet om prosjektet.

– Det gikk strålende, det finnes amerikanere som er interessert samisk kunst og kultur. Som kan historie, som vet og som vil vite mer. Mari Boine har gjort en veldig viktig jobb gjennom musikken sin, nemlig banet vei for oss andre. Gjort samisk kultur og historie mer kjent. Ergo blir det enklere for oss å tilby nyanserte samisk kunst, – kunst som er universell men fra samisk perspektiv.
Hun mener at norske medier burde vært flinkere til å fremme positive saker om samisk kunst og kultur.
– Det er en utfordring å få media interessert i slike saker, det er type «nordfra-saker» vi kunne tenke oss mer av.

Språkrikdom i nord

Oskal er opptatt av å styrke det samiske språket, og går ikke med på at det skaper et språkskille i befolkningen i nord. – Flerspråklighet gjør oss smartere og mer tolerante og rause, det behøver verdenen, det behøver kommende generasjoner. Det er sånn vi har overlevd her nordpå!

– Her nordpå har vi levd med flere språk side om side, i århundrer. Vi har kunnet litt av alle språk. Om befolkningen velger å gjøre språkrikdommen til et hinder, i stedet for å fortsette med å være tolerant og nysgjerrige, så synes at det er et stort tap. Samisk er et truet språk, så jeg håper at flest mulig vil lære seg det. Og at samisk blir synlig på enda flere arenaer.

Som forfatter syns Oskal at det er viktig at flere unge velger å skrive på samisk selv om de som samiskspråklige forfattere ikke kommer til å få like mange lesere som når de f.eks skriver på norsk. – Jeg håper at de nye generasjonene også vil være språkforkjempere selv om de er kunstnere!

Et skjevt bilde av virkeligheten

Oskal skulle ønske at flere kvinner stilte opp i media. Når bare 3 av 10 kvinner stiller til intervju i nyhetssaker er det for dårlig og gir et skjevt bilde av virkeligheten. Jeg stiller spørsmålene: Er vi kvinner flinke nok til å stille opp på intervjuer når vi blir spurt eller er det journalistene som velger ut mannlige intervju objekter? Gir ikke vi kvinner hverandre plass? Uansett, så behøver den kvinnelige stemmen også i samfunnsdebatten, så som i kunsten!

Og Oskal bruker sin stemme gjennom kreative oppgaver. – Høsten skal gå til å skrive på nye manuser for scene og film. Skriving er en ensom prosess, en tidkrevende prosess, jeg både gleder og gruer meg. Men jeg har båret så lenge på de historiene, de må utvikles. Og med tid og stunder må de ut!


Biografi:

Sara Magrethe Oskal, samisknorsk forfatter, dramatiker og skuespiller fra Kautokeino. Hun har skuespillerutdanning fra Teaterhögskolan i Helsingfors og doktorgrad i performativ kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. Doktorgradsarbeidet er også grunnlag for soloforestillinga «Guksin guollamuorran – The Whole Caboodle – Full pakke» fra 2009, hovr hun drar veksler på samisk gjøglertradisjon. Oskal debuterte som skjønnlitterær forfatter i 2++6 med diktsamlinga «Váimmu vuohttume» og fulgte opp med diktsamlinga «Sackkuhan sávvri sániid (utrettelige ord) i 2012. Kilde: Stor norske leksikon.
Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail
About Torill Olsen
Reporter, ansvarlig redaktør og gründer av Sett Nordfra. Kan kontaktes på torill.olsen@settnordfra.no

1 Comments

  1. Gratulerer! Denne artikkelen er et godt eksempel på god, objektiv og grundig journalistikk! Hele artkkelen ble lest og jeg mistet ikke interessen underveis. Straight to the bone! Veldig bra!

Leave a comment

Your email address will not be published.


*