En tapt kamp

Kan man få medhold i retten og likevel ta grundig feil?

Trine Hamran Foto: Knut Åserud
Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail

Striden står i disse dager om retten til å bruke navnet Barents Observer.

Barentssekretariatets styre truer med søksmål mot grunnleggerne av The Independent Barents Observer.

Dette er en sak Barentssekretariatet ikke kan vinne.

For alle oss som brenner for nordområdene, har Barents Observer lenge vært en solid kilde til viktig informasjon om utviklingen i nord og om samarbeid mellom nabolandene i vår region.

Hva er Barents Observer i dag?

Bildene i hodet har endret seg. Noen har endret merkevaren. For merker og symboler gjør sånt, snakker til oss på flere nivåer.

Merkevaren er Barents Observer. Med Barents Observer forbandt vi faglig dyktighet og seriøsitet. Bra egenskaper for et nettsted som bringer nyheter i et geopolitiske brennhett område.

Atle Staalesen opprettet i 2003 Barents Observer. Fra 2005 har han drevet nettstedet som ansatt i Barentssekretariatet, og fikk siden to dyktige kolleger med seg på laget. Staalesen sier at Barentssekretariatet betalte ham for å få sette sin logo på hans produkt, men domenet forble hans. Han har egenhendig betalt for domenet fram til 2014.

Da Thomas Nilsen fikk sparken og Atle Staalesen sa opp sin stilling, dannet de nettstedet The Independent Barents Observer.

Dette falt Stig Olsen og styret i Barentssekretariatet tungt for brystet.

Barentssekretariatet overtok aldri rettighetene til navnet formelt. Nå vil de likevel gjøre krav på navnet, rettens vei. Dermed har Staalesen selv søkt varemerkebeskyttelse for navnet.

Da miljøet rundt Barents Observer ble rasert, var det mange som mente at nå kunne det ikke bli verre.

Hvor galt det likevel kunne bli i denne saken så vi denne uka da Barentssekretariatets advokat, Vebjørn Krag Iversen i Haavind AS, uttalte til NRK:

– Bruken av navnet snylter på den investering som er nedlagt i oppbygningen av BarentsObserver i markedet.

Snylter altså.

Først river eierne ned fagmiljøet rundt Barents Observer. Så svekker de merkevaren med å ville legge journalistikken ut på anbud. Og de blamerte seg ved å kalle tidligere redaktør Thomas Nilsen illojal da han forsøkte å høyne avisas troverdighet ved å innføre redaktørplakaten.

Snylter. På et varemerke de ansatte selv har bygget opp. Selv funnet på. Selv betalt for i årevis.

Styreleder for Barentssekretariatet, Stig Olsen, sier til NRK:

– Vi har brukt mange millioner kroner på å bygge opp BarentsObserver til det det er i dag, og da synes vi det er helt feil at andre misbruker det navnet.

Misbruke?

Det koster naturligvis penger å lage god journalistikk. Men det er ikke pengene som lager journalistikken, det er det kunnskapsrike og flinke folk som må gjøre. Å lage godt innhold er det eneste som hjelper når du skal bygge opp troverdighet. Troverdighet, valutaen som er mer verdt enn penger når det gjelder journalistikk.

Stig Olsen har kvittet seg med den virkelige kapitalen, menneskene.

Tilbake står han og Barentssekretariatet på bar bakke, fattige som lus hva troverdighet og anseelse angår.

Så hvor står saken?

Jusprofessor og ekspert på opphavsrett, Ole Andreas Rognstad ved Universitetet i Oslo, reiser et interessant spørsmål.

Han sier til Sett Nordfra at det ikke er sikkert Barents Observer har nok særpreg til at noen kan kreve varemerkebeskyttelse eller enerett på dette navnet:

Det er mange aviser i verden som heter noe med ”Observer”, skal ingen andre heller kunne bruke dette navnet nå? Dette er en vanlig betegnelse på aviser, og vi skjønner at man i dette tilfellet observerer Barents.

Han sier også at retten vil kunne komme fram til at The Independent Barents Observer så tydelig er et annet navn enn Barents Observer, at leserne lett vil kunne se forskjell.

Det gjenstår selvfølgelig å se hva som skjer. Kanskje kan Barentssekretariatet få medhold i at de har innarbeidet enerett til varemerket gjennom mange år.

Men uansett utfall av en rettssak:

Eierne av det nå livløse nettstedet Barents Observer har allerede tapt. Og det ved selvmål.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail
About Trine Hamran
Gründer, tidligere nettansvarlig og skribent i Sett Nordfra.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*