Skábma – samisk samtidsarena som maner til debatt

Bildet er fra "Queering Sapmi" med kunstnerduoen Elfrida Bergman og Sara Lindquist
Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail

– Vi ser på det samiske kulturlivet som noe som er i stadig forandring, en forandring som er lett synlig langs kysten av alle arktiske land. Hvis man bare fokuserer på det historiske er det vanskelig å snakke om levende kulturuttrykk. I tillegg risker man at den samiske flagg bare markerer turistattraksjoner.

Flavia Devonas Hoffmann. Foto: Torill Olsen

Uttalelsen tilhører Flavia Devonas Hoffmann, daglig leder for Arctic Culture Lab.

Hun er en av aktørene som står bak Skábma – en mørketidsfestival for samisk samtidskultur som nylig ble arrangert i Lebesby kommune for 2. gang.

– Festivalen skal ikke underholde, men utfordre, formulere nye spørsmål og framfor alt vekke forståelse for et ellers følsomt tema.

Skábma-festivalen har fokus på samisk og sirkumpolar samtidskultur. Det var også utgangspunktet for konserter, lesninger, filmvisninger, diskusjonsplattformer, workshops på Kjøllefjord skole og forfattermøter.

Satsing på kunst

Årets festival hadde en stor kunstsatsning med fire kunstutstillinger på fire steder. 

– Kunst inviterer til refleksjon og dermed til å skape demokratiske verdier. I motsetning til diskusjon der man reagerer gjerne altfor rask, trenger kunst betraktning og tid, mener Andreas Hoffmann, kultursjef i Lebesby kommune. Og det er nettopp Lebesby kommune som står som arrangør og pådriver av festivalen.

Fra Sverige kom utstillingen «Queering Sapmi» som tolker historiene til personer som utfordrer de tradisjonelle normene omkring kjønn, seksualitet og identitet innenfor den samiske minoritetsgruppen.

Hanne Grete Einarsen med røtter fra Kjøllefjord viste «Trekk pusten opp i det blå» som var veldig populært og resulterte i salg av mange kunstverk.

«Maadtoe» viste en kombinasjon av verk av dokumentarfotografen Michiel Brouwer og aktivisten/maleren Anders Sunna som problematiserte statens utnyttelse av naturressursene, det samiske samfunnet og den rasismen og makten den utøver.

Det samiske og det ikke-samiske

– Samspill og dialog mellom det samiske og det ikke-samiske er en nøkkel for et fremtidsrettet «samliv». Det å kunne trekke linjer tilbake i tid, bidrar til å fortelle oss noe om hvem vi er og hvor vi kommer fra, og styrker følelsen av fellesskap og tilhørighet i lys av samiske samtidskulturelle uttrykksformer.

Det sier Andreas Hoffmann og understreker at engasjement i lokalsamfunnet bygger demokratiske verdier og gir mulighet til innflytelse og medvirkning lokalt.

– Derfor inviterte vi til flere workshops med ulike tema som joik, strikking og utstillinger. En tankesmie med fokus på «Minoriteter innom minoriteter» med Lill Tove Fredriksen fra UiT Tromsø ble også et tilbud til festivaldeltakerne.

Og for ikke å glemme den medieomtalte fiskejente Sandra Andersen Eira og den unge forfatter Saia Stueng som presenterte sin nye bok «Hamburger Prinsesse». For første gang på Skábma festivalen.

Eventyr og musikk

En festival som er opptatt av samtidige problemstillinger må også engasjere barn og unge. Eventyrfortellinger med Mikkel Gaup i Kjøllefjord og Lebesby var veldig populære og involverte det unge publikum.

Eventyrfortellinger med Mikkel Gaup. Foto: Andreas Hoffmann.

Ailu Valle, en finsk-samisk rapper fra Inari, hadde workshop for lokale ungdom og lørdagskonsert i Kjøllefjord. Han har tatt musikken med seg fra den lille hjembygda Gamasmohkki, og ut til hele Europa.

Valle er politisk engasjert, og rapper blant annet om hvordan den vestlige levemåten ødelegger naturen og samenes livsgrunnlag. Musikken hans kjennetegnes ved sterke politiske statements, utmerket vokalteknikk og et sjarmerende sceneshow. Valle rapper på nordsamisk, finsk og engelsk.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedintumblrmail
About Torill Olsen
Reporter, ansvarlig redaktør og gründer av Sett Nordfra. Kan kontaktes på torill.olsen@settnordfra.no

Leave a comment

Your email address will not be published.


*